מאמר זה פורסם באדיבות חברת קישורית המספקת שירותי מענה אנושי ופתרונות טלפוניה לעסקים.
אחד הפלאים שהביאה איתה רשת האינטרנט הוא ביכולת לשוחח בזמן אמת עם אדם שנמצא רחוק מאיתנו, מבלי שיש עימו קשר ישיר כלשהו זולת המחשב. ניתן להעביר לו מסרים, לכתוב לו ובשנים האחרונות גם לדבר איתו ממש, לשמוע ואפילו לראות אותו. עניין זה מתאפשר באמצעות ה-VoIP, אחד הלהיטים הגדולים של הרשת בתקופה האחרונה.
למעשה, VoIP הוא כלי שקיים כבר כמה שנים, עוד משנות ה-90 (A Brief History of VoIP, Hallock J., 2004). פירושו: קול על גבי פרוטוקול רשת, או באנגלית: Voice over Internet Protocol. במילים אחרות זו שיחה באמצעות התשתית שמספקת רשת האינטרנט. בעזרתו, ניתן לשוחח עם אדם אחר דרך המחשב, ממש כמו שאנחנו עושים בטלפון כבר עשרות ומאות שנים. הטכנולוגיה שונה, משום שהיא ממירה את הקול האנלוגי שלנו ל'חבילות' של מידע דיגיטלי אשר עובר דרך חיבור הרשת, אך בפועל התוצאה זהה: שיחה בין שני צדדים, שמתאפשרת בזכות חיבור לאינטרנט בלבד.
כלי ה- VoIP שאנחנו מכירים יותר מכל הוא תוכנת הסקייפ (Skype), אשר משמשת כיום אנשים בכל רחבי העולם. עם השיפור בטכנולוגיה - שבתחילת הדרך הייתה, מן הסתם, בעייתית מאוד במיוחד מבחינת הסאונד - החלו יותר ויותר אנשים להשתמש בה וכיום, רבים מעדיפים לשוחח עם חבריהם בעיקר בדרך זו.
אמצעים שונים לשימוש ב-VoIP, מתוך אתר ויקיפדיה
היתרון הגדול ביותר של שיחות ב-VoIP, הוא בעלויות המינימליות. הסקייפ, לדוגמא, מאפשר לשוחח בין שני מחשבים מבלי לשלם דבר מלבד התשלום על החיבור לרשת - גם אם מדובר בשני אנשים שמתגוררים בשני אזורים שונים של העולם. לעומת שיחות טלפון בינלאומיות, שעולות גם היום הרבה מאוד, מדובר ביתרון גדול.
היתרון הנוסף, שהחל להתפתח רק באחרונה, הוא באפשרות להשתמש בתשתית שמספק ה-VoIP לטובת שיחות גם בין מחשב לטלפון או בין טלפון לטלפון. למעשה, בדרך זו ניתן לדבר טלפונית עם כל אדם ברחבי העולם, בכל דקה ובכל זמן, בתנאי שיש לשניהם חיבור אינטרנט. ומדובר ללא ספק בעניין מהפכני.
מדוע זה כל כך פשוט? מסיבה אחת: משום שזה אפשרי. ה-VoIP משתמש באחת התשתיות הרחבות והנפוצות ביותר שיש היום בעולם, האינטרנט. למעשה, כל נושא התשתית כבר קיים ואין צורך להקימו מחדש או לחפש את הדרכים לחיבורו ולהפעלתו. הכל כבר קיים, כל מה שצריך הוא לנצל את זה.
כפי שיכול להעיד כל מי שמשתמש באחת מהתוכנות הללו, כיום ה- VoIP אינו משמש אך ורק לשיחות טלפון. באותה הזדמנות, ניתן גם להפעיל את מצלמת האינטרנט שיש היום כמעט בכל מחשב, ולראות את האדם איתו משוחחים. אפשר לנהל רשימת משתמשים, כמו בתוכנות המסרים המידיים ואף לנהל רשימת אנשי קשר, כמו בטלפון.
ההצלחה של הכלי הזה גדלה בקצב מסחרר, עד שישנן חברות תקשורת שהחליטו לעבור להשתמש בו במקום בתשתית הטלפוניה ה'מסורתית'. ככל הנראה, בדרך זו גם הן חוסכות לא מעט כסף.
חייבים לזכור שהכלי הזה, כמה שיהיה מוצלח, תלוי עדיין ברשת האינטרנט על כל היבטיה. לכן, שיחות ב- VoIP עדיין סובלות מניתוקים תכופים יחסית (לא כמו פעם, אך בהשוואה לטלפון הביתי) ומבעיות באיכות השמע - במיוחד בקרב חיבורי אינטרנט לא יציבים, או לא איכותיים במיוחד. מאחר והכלי משתמש בחבילות של מידע אשר נשלחות לכל צד, ישנה תמיד אפשרות שהן יתעכבו, יאבדו חלק מהנתונים או ייעלמו ברחבי הרשת. כל בעיה כזו תגרום לשיבוש באיכות השיחה, מה שאומר שהטלפון הישן והטוב עדיין מציע איכות שיחה טובה יותר.
מאמר זה פורסם באדיבות חברת קישורית המספקת שירותי מענה אנושי ופתרונות טלפוניה לעסקים.